Niekoho baví nakupovanie viac, niekoho menej, no tejto pravidelnej rutine sa nevyhne nikto z nás. Iste poznáte vo vašom okolí ľudí, ktorí považujú danú činnosť za svoje vášnivé hobby a iní naopak nakupujú až vtedy, keď ich k tomu prinútia okolnosti, napríklad -Vianoce.
V obchodoch má človek možnosť naraziť na sortu rôznych charakterov. Najčastejšie z nich sú:
1. Lovec zliav
2. Márnotratník
3. Shopoholik
4. Last minute shopping
5. Váhy
6. Zorganizovaný zákazník
Lovec zliav
Všetko prerátava do posledného centu, hľadá možnosti ako ušetriť a to aj na úkor kvality. Pri regáloch premýšľa, kalkuluje no aj tak do košíka vkladá ten najlacnejší tovar. Do obchodu ide až po tom, čo si preštuduje všetky letáky, na ktoré netrpezlivo vyčkáva celý týždeň. Môžete si byť istý, že táto osoba vlastní v peňaženke viac kartičiek na zbieranie bonusov ako osobných dokladov. Lovec zliav pozná vernostné programy všetkých nákupných sietí, ktoré mu zaistia vždy ten najvýhodnejší nákup. V extrémnych prípadoch ho vidíte postávať pred zatvoreným obchodom aj niekoľko hodín, len aby sa dostal ako prvý k zlacnenému tovaru.
Márnotratník
Presným opakom lovca zliav je márnotratník. Je to človek, ktorý rád dopraje sebe, ale aj iným a pri nakupovaní preto nehľadí príliš na ceny. Nekontrolovane do košíka hádže všetko hlava – nehlava, tovar mu kypí z nákupných tašiek a peňaženka plače.
Shopoholik
Idete do obchodu kúpiť tričko, v tom zbadáte úžasné nohavice, a tak si kúpite nové topánky? Toto je jeden z typických príznakov nákupného maniaka. Obeť tejto diagnózy je patologicky závislá na nakupovaní, ktoré mu prináša akýsi pocit vzrušenia. Ten však pri pokladni zvyknú vystriedať výčitky z rozflákaných peňazí. Každý jeden nákup si dokáže obhájiť a rozumne zargumentuje i kúpu teloskopickej lyžice.
Last minute shopping
Tento typ nakupovania preferujú ľudia, ktorí odkladajú nákupy, čo najdlhšie sa len dá. Stále sa upokojujú tým, že majú čas. V záchvate paniky nabehnú do obchodov a snažia sa zachrániť situáciu. Inšpiráciu hľadajú v košíkoch ostatných ľudí v obchode. Podobné nákupy však väčšinou končia fiaskom.
Váhy
Nenechajte sa zmiasť, nejde o znamenie v astrológii, ale o zákazníka, ktorý výberom tovaru trávi 90 percent svojho voľného času, štyrikrát si vezme tú istú vec z toho trikrát ju vráti späť na poličku, no cestou k pokladni si to napokon rozmyslí a aj tak nič nekúpi.
Zorganizovaný zákazník
Charakter zákazníka, ktorý si vždy zaopatrí nákupný zoznam. Ten sa vypláca najmä pri väčších nákupoch potravín, no niekomu aj pri tých menších. Pedanti si zoznam radia zvýrazňovačmi na niekoľkých papieroch do kategórií: potraviny, drogéria, domáce potreby, darčeky… a tí menej precízni to všetko zhrnú na jednu kopu. Existuje však aj podkategória zákazníkov, ktorí napriek detailne vypracovanému zoznamu zabudnú na dve z troch položiek.
Napriek všetkým strastiam zostáva pravdou, že ešte nikdy sa nám nenakupovalo tak príjemne a jednoducho ako dnes. Nekonečné rady na základný tovar vystriedal široký sortiment a v hypermarketoch nájdeme množstvo viac alebo menej potrebných výrobkov.
Poznáte vo svojom okolí niektorého z uvedených typov „nakupovačov“ ? Alebo ste sa v niektorom našli vy sami? Podeľte sa s nami o vaše skúsenosti v komentároch.